fredag, juni 10

Jules Muller Gewurztraminer

En rekommendation att dricka till grillad fisk är Gewurztraminer. Jag la på ett par Flundra filéer på grillen och skruvade av korken (på vinet). Notera att jag har ingen som helst erfarenhet av Gewurztraminer sedan tidigare. Jag tror att det är 2:a eller kanske 3:e gången jag överhuvudtaget smakar ett vin av denna druva. Nästa gång så ska jag nog prova ett enklare (billigare) Gewurztraminer till en Asiat inspirerad Fiskwok. Tyvärr verkar det inte finnas allt för många viner på monopolet, de flesta verkar vara från Alsace som ju ligger på gränsen till Tyskland. I Tyskland skall jag nog leta rätt på några sorter när jag är där nästa gång.

Tack Sven som har denna druva som en favorit.

Nå funkade det till maten? Ja. absolut men jag hade också en liten wok med lite heta räkor med Chili och vitlök som side-order.
Gewurztraminer har ju en liten "parfymerad" smak som är svårt att beskriva helt enkelt men som verkar passa bra till andra starka smaker som exempelvis chili.

Tips, Klicka på Rubriken "Jules Muller Gewurztraminer" här ovan så tar den dig till Wikipedia och info om denna druva.